Interview

Willem-Jan Geesink splitst bedrijf in Pelster Automotive en Pelster Promotions

‘Een goede relatie is een geschenk’

Maar liefst tachtig procent van de aankopen bij Pelster in Zeist vindt offline plaats. Opvallend, voor een bedrijf dat bedrukte promotiematerialen voor de zakelijke markt verkoopt. ‘Het legt meteen ons onderscheidend vermogen bloot’, vindt eigenaar Willem-Jan Geesink. ‘Persoonlijk contact is al bijna 65 jaar onze sterkste kant.’ Afgelopen jaar heeft hij het bedrijf opgesplitst in Pelster Automotive en Pelster Promotions.

Op de koffietafel in het kantoor van Pelster ligt speculaas in de vorm van een auto, intern ook wel speculease- of speculesauto genoemd. Het is het lekkerste geschenk uit het assortiment, speciaal bedoeld voor de naderende Sinterklaas en een grote doelgroep in het klantenbestand: de automotive sector. ‘Pelster bestaat volgend jaar 65 jaar’, vertelt Willem-Jan. ‘Mijn overgrootvader begon ooit met een garage en touringcarbedrijf. Hij verkocht van daaruit ook allerlei aanverwante zaken, zoals gevarendriehoeken en NL-stickers. Door de jaren heen heeft het bedrijf zich juist richting die nichemarkt ontwikkeld. We maken stoelhoezen, veiligheidshesjes en sleutelhangers. Bovendien zijn we één van de grootste leveranciers van gepersonaliseerde kentekenplaathouders in Nederland.’

Alle producten die Pelster levert, zijn namelijk te voorzien van reclame, een logo of een persoonlijke boodschap. ‘Zo zijn we langzaam maar zeker ook steeds meer promotiematerialen voor de zakelijke markt buiten de autobranche gaan ontwikkelen’, vertelt Willem-Jan. ‘Denk bijvoorbeeld aan bedrukte drones, fullcolour bedrukte strandlakens of een gereedschapskist waarvan je de inhoud per klant kunt personaliseren. Om onze klanten vanuit beide assortimenten nog beter te kunnen bedienen, hebben we Pelster vorig jaar in twee merken opgesplitst. Nu hebben we Pelster Automotive, speciaal voor klanten van mobiliteitsbedrijven, en Pelster Promotions: een creatieve partner voor relatiegeschenken en promotieartikelen voor vrijwel iedere doelgroep. Elk merk heeft nu zijn eigen website en eigen sociale media. Zo kunnen we de boodschap goed splitsen en toespitsen op de juiste klantengroep.’

Persoonlijke aandacht
Willem-Jan Geesink is de vierde generatie binnen het bedrijf. In 2008 startte hij het overnametraject van het bedrijf van zijn ouders; sinds 2014 is het bedrijf geheel in zijn handen. Ook zijn vrouw Lizan is anderhalf jaar geleden in de zaak gestapt. Daarnaast werken er nog acht andere medewerkers: van creatieve geesten op kantoor tot vertegenwoordigers onderweg. ‘Een goed geschenk behoeft veel aandacht’, aldus Lizan Geesink. ‘Online worden we steeds sterker; daar werken we ook heel bewust aan. Maar mensen willen toch voelen hoe een kentekenetui in de hand ligt of hoe een pen schrijft. Wij vinden het heel belangrijk om te investeren in de relatie met onze klant. Daarom sturen we zonder problemen één van onze vertegenwoordigers naar je toe met een flink aantal producten op zak. Kijk maar, voel maar, probeer het uit. We laten overigens nooit zoveel zien als we kunnen leveren: zelf hebben we dan namelijk al het nodige voorwerk gedaan en kunnen op basis van kennis en ervaring een selectie op maat aanbieden. Is dat toch niet naar je zin, dan zoeken we samen net zolang verder totdat we het juiste product hebben gevonden.’

Drukwerk
Het ontwerp van de bedrukking wordt helemaal bij Pelster in huis verzorgd. ‘Zo kunnen wij de huisstijl van onze klanten optimaal bewaken en bovendien prima schakelen met drukkerijen in Oost-Europa of China’, legt Willem-Jan uit. ‘We werken het liefst met lokale partijen, ook omdat we dan flexibeler zijn qua levertijden. Drukkerijen zijn echter steeds meer richting het buitenland vertrokken. Doordat wij alles zelf ontwikkelen, kunnen we toch goed bij hen terecht. Wij vormen door ons verstand van zaken op het gebied van drukwerk daarom ook regelmatig de schakel tussen bijvoorbeeld reclamebureaus en drukkerijen.’

Pelster levert Premiums en Personals: standaard relatiegeschenken of attenties volledig op maat. ‘Het allerleukste vinden wij het om met ons creatieve team inclusief twee in-house designers vanaf het begin mee te denken met een klant. Wie ben je, wat wil je en wat kunnen wij voor je betekenen? Natuurlijk is het budget een belangrijke richtlijn. Vaak blijkt echter dat onze creativiteit bovenaan staat en een meerwaarde biedt; als iets echt heel gaaf wordt, heeft de klant daar graag iets meer voor over. Een goede relatie is een geschenk!’

‘Persoonlijk contact is al bijna 65 jaar onze sterkste kant’

Jubileum
Het 65-jarig jubileum in 2019 wordt volgend jaar zeker gevierd. ‘We broeden al op diverse acties’, verklapt Willem-Jan. ‘Ons succes is mede mogelijk gemaakt door onze klanten, dus zij gaan zeker van dit jubileum profiteren. Ook onze medewerkers dragen bij aan een solide basis onder dit bedrijf. Lizan en ik organiseren voor hen een bijzonder uitje aankomend jaar.’

De eigenaar van Pelster beseft dat juist een bedrijf als het zijne creatief uit de hoek moet komen rondom het 65-jarig bestaan. Daarover maakt hij zich echter geen enkele zorgen. ‘De kunst is om ook van standaard producten iets unieks te maken.’ Hij toont zijn eigen visitekaartje: vorig jaar in de vorm van een microvezeldoekje in een plastic hoesje, tegenwoordig een klein parkeerschijfje. ‘Een flesje wijn of een bos bloemen is veilig en eigenlijk altijd goed. Wij willen echter méér dan dat. Wij gaan voor een persoonlijke ‘touch’ en willen een blijvende indruk achterlaten. Het gaat erom dat je het nét even anders doet dan anderen. Pelster wil beweging veroorzaken. Onder onze eigen klanten, maar óók onder die van hen.’