Interview

Twee jaar na overname staat SPIE in Utrecht als een huis

‘We hebben nu een voortrekkersrol’

Sinds familiebedrijf Alewijnse uit Utrecht twee jaar geleden werd overgenomen door SPIE, zijn in- en extern belangrijke stappen gezet. Business unit manager Tjeerd Hallema: ‘Dit jaar is de nieuwe structuur echt tot wasdom gekomen.’

De overname door SPIE, een van drie grootste technische dienstverleners van Nederland, was best wel een stap, zo zegt Tjeerd, terugdenkend aan twee jaar geleden. ‘We zaten ineens in de “grote SPIE-groep”. Alle medewerkers waren mee overgegaan, maar we moesten wel even ons plekje vinden. Het was steeds een beetje schakelen: enerzijds wilden we ons eigen ding blijven doen en anderzijds moesten we de transformatie naar SPIE maken. Qua ICT, het indelen van systemen, huisstijl, kleding en dergelijke is dat niet zo moeilijk, maar het echt onderdeel worden van een andere partij is even wennen.’

Structuur
Naarmate de tijd vorderde, kwam dat steeds meer op z’n pootjes terecht. SPIE Utrecht maakt onderdeel uit van de tak “e-fficient buildings” en valt officieel onder de pijler Tech FM, een bekende term in het Engels voor bedrijven die technisch onderhoud doen. ‘Toen wij instapten bij SPIE, was het allemaal nog wat minder overzichtelijk. SPIE bestond naast e-fficient buildings nog uit de takken Industry services, Smart city en Energies en daaronder vielen verschillende business units. Vorig jaar is er meer structuur aangebracht en zijn alle bedrijfstakken ook weer onderverdeeld in duidelijke pijlers. De structuur die is bedacht is dit jaar echt tot wasdom gekomen.’

Regionaal
De Tech FM-bedrijven, die zich richten op het onderhoud van technische installaties, zijn verdeeld over heel Nederland; naast Utrecht zitten ze in Zaltbommel, Delft, Zwolle, Amsterdam, Eindhoven en Elsloo. Tjeerd: ‘Er is bewust voor gekozen om verschillende business units onder te brengen in de regio’s west, noord en zuid. We werken samen maar dragen ook een regionaal karakter uit. Elke regio is immers weer anders. Wat we vanaf het begin af aan wilden voorkomen was dat we onze klanten zouden afschrikken omdat we ineens een groot bedrijf zijn. Het regionale karakter van Alewijnse is behouden en dat past precies in de kernwaarden van SPIE.’

‘Ons dienstenpakket is enorm toegenomen’

Voordelen
Tjeerd ziet inmiddels ook duidelijk de voordelen van de overstap. ‘In de eerste plaats is ons dienstenpakket enorm toegenomen. Onze achtergrond vanuit Alewijnse was puur en alleen gericht op elektrotechniek. Binnen SPIE is er capaciteit op het gebied van ICT, klimaatinstallaties, connectiviteit, infrastructuur, noem maar op. Er is ontzettend veel kennis en expertise in huis waardoor er altijd wel iemand met je mee kan denken. Omdat SPIE een stabiel en gezond bedrijf is, geeft het je ook financiële slagkracht. Dat is een comfortabel idee, ook naar onze opdrachtgevers toe. Daarnaast krijgen we de ruimte om lokaal ondernemer te blijven. Er wordt altijd gezegd: we hebben brede stoepen maar er zijn wel stoepranden. Oftewel, er is behoorlijke mate van vrijheid, maar er zijn ook kaders. En dat is ook goed, zo neem je geen onverantwoorde risico’s en ben je naar buiten toe een eenduidig en sterk bedrijf.’

Milieubewust
In Utrecht doet SPIE onder andere veel voor de gemeente en de universiteit. ‘Dat zijn trouwe klanten waar wij al jaren een partnerschap mee hebben. Zij weten wat ze aan ons hebben en andersom. Onze regionale klanten zijn belangrijk, we willen graag letterlijk dichtbij de klant staan. Het past ook binnen het streven van SPIE om milieubewust te werken. Als het even kan, willen we voorkomen dat we het hele land doorrijden met onze auto’s. Daarom is het ook zo fijn om vanuit een regionale locatie te werken. Met deze verdeling door Nederland kunnen we onze projecten op een efficiënte manier invullen.’

Meetbare gebouwen
Tjeerd heeft er alle vertrouwen in dat hij en zijn team onder de vlag van SPIE de uitdagingen van de toekomst aankunnen. ‘Er zijn natuurlijk veel ontwikkelingen gaande in onze branche. Kijk alleen al naar gebouwen; de gebruiker ervan is steeds afhankelijker geworden van installatietechniek. Stel je maar eens voor dat je geen datanetwerk en internet zou hebben, dan houdt het snel op. Anderzijds gaat het er ook om hoe je met een gebouw omgaat: is het wel efficiënt genoeg? Dat zijn vragen waar veel van onze opdrachtgevers mee stoeien. Ze willen hun gebouw graag meetbaar maken; weten wanneer de meeste mensen in het gebouw zijn, wat er op dat moment nodig is, enzovoorts.’

Voortrekkersrol
 Een ander aspect is natuurlijk duurzaamheid. ‘Iedereen is er inmiddels wel over uit dat we zuiniger moeten zijn. Dat gaat enerzijds over energieverbruik, waar oplossingen voor zijn in de vorm van bijvoorbeeld warmtepompen en zonnepanelen. Maar inmiddels vinden we plastic ook niet meer normaal. Die denkwijze heeft invloed op wat wij doen. We gooien tijdens een klus geen containers meer vol met plastic en rijden zo min mogelijk met vervuilende auto’s. Dat is wat de klant vraagt. Een voorbeeld: de gemeente Utrecht wil geen auto’s meer in de binnenstad, terwijl wij gewend zijn om daar met onze bussen naar klussen toe te rijden. Dus denken we na over logistieke oplossingen. We denken bijvoorbeeld na over een soort “hubs” rondom het centrum waar onze monteurs hun spullen halen en vervolgens met een zuinig voertuig de stad in gaan. We kunnen ons niet permitteren om niet in dit soort vraagstukken mee te gaan. Vanuit SPIE is er op dat gebied veel mogelijk, het is makkelijker om stappen vooruit te zetten. We zullen nu meer dan ooit een voortrekkersrol pakken.’