Interview

Norbert Driessen Utrecht voegt Suzuki toe aan showroom

Driemaal Japanse degelijkheid

Eerder dit jaar is Norbert Driessen in Utrecht dealer geworden van Suzuki. Het is het derde Japanse merk in de showrooms van de autodealer, dat in Utrecht naast Suzuki ook Mitsubishi verkoopt en zich in de vestiging in Woerden richt op Mitsubishi én Nissan. ‘Met Suzuki kunnen we een nog grotere doelgroep rondom Utrecht bereiken’, aldus salesmanager Wesley de Graaf.

Bij binnenkomst in de showroom aan de Sterrebaan in Utrecht, loop je direct tegen de nieuwe modellen van Suzuki aan. Onder andere de Suzuki Swift, Ignis en Vitara blinken je tegemoet. Stuk voor stuk auto’s met een hoog “die wil ik hebben”-gehalte. ‘Dat is een beetje waar Suzuki om bekendstaat’, zegt Wesley. ‘Het is een merk dat bijna iedereen wel kent. Suzuki heeft een bepaalde aantrekkingskracht en de loyaliteit is erg hoog. Veel mensen die eenmaal een Suzuki rijden, blijven daarbij. Er zijn zelfs echte Suzuki-gezinnen waarbij ook de kinderen bij het kopen van hun eerste auto voor dit merk kiezen. Dat is de kracht van Suzuki.’ Voor Norbert Driessen was het toevoegen van dit nieuwe merk in Utrecht een logische stap. ‘Suzuki sluit mooi aan bij de rest van de merken die we voeren en ze bijten elkaar zeker niet. Het is juist fijn om een diversiteit aan merken te hebben. Zo kunnen we steeds een andere doelgroep bedienen.’

Het merk
Suzuki is geen royaal behuisd merk, maar biedt wel voor elk wat wils. Er zijn zes modellen beschikbaar en die staan allemaal bij Norbert Driessen binnen. ‘Het is een typisch no-nonsense merk. Er is niet ontzettend veel keus, maar de modellen die er zijn, zijn stuk voor stuk laagdrempelig en van uitstekende kwaliteit. Suzuki staat bekend om zijn degelijkheid, het is vorig jaar door de Consumentenbond zelfs uitgeroepen tot meest betrouwbare merk van 2017. De modellen spreken ook verschillende soorten klanten aan. De Celerio kan misschien gezien worden als een seniorenauto, maar in een compleet andere uitvoering wordt het ineens een hippe bak.’

Zakelijke rijder
Hoewel Suzuki volgens Wesley een merk is dat zich meer richt op de particulier, sluit hij ook zeker de zakelijke klant niet uit. ‘Als je als wagenparkbeheerder bij een grote onderneming de opdracht krijgt om auto’s te vinden onder de 15.000 euro, dan komt iedereen vaak al snel uit bij auto’s als een Renault Clio of Volkswagen Polo. Maar Suzuki heeft daar ook prima modellen voor, zoals de Suzuki Swift of Ignis. Als je eenmaal kennis maakt met het merk, dan kun je best nog eens verrast worden. Met alle veranderingen rondom bijtellingen, vinden wij Suzuki een mooie toevoeging in wat we de zakelijke rijder mogelijk kunnen bieden.’

‘We zagen het als een mooi compliment toen de importeur ons belde met de vraag of wij dealer van Suzuki wilden worden’

Teamuitbreiding
Met de komst van Suzuki breidt Norbert Driessen in Utrecht op een gezonde manier uit. ‘We zagen het als een mooi compliment toen de importeur ons belde met de vraag of wij dealer van Suzuki wilden worden’, zegt directeur Erwin Pas. ‘Het past bovendien bij onze ambitie om op een goede manier te groeien. Er komt met deze verandering natuurlijk meer werk bij, waardoor we een extra monteur hebben aangenomen. Ook de werkplaatsreceptie en het verkoopteam zijn uitgebreid. We werken nu met drie verkopers: Micha, Huib en Wesley. Onze werknemers vallen in diverse leeftijdsgroepen. Er werken oudere monteurs die nog weten hoe je een versnellingsbak moet reviseren, maar ook jonge mensen die verstand hebben van bluetooth. Beiden hebben we hard nodig om onze kwaliteit te waarborgen en elk type klant te kunnen bedienen.’

Klantbenadering
Ook een persoonlijke aanpak is bij Norbert Driessen een vanzelfsprekendheid. Wesley zegt: ‘Ik denk dat wij geen typische autoverkoper zijn. In onze klantbenadering staat dat wat de klant wil echt voorop. Als mensen een goed gevoel hebben bij de deal die ze hebben gesloten, hebben wij het ook. Zo hoort het ook te zijn. Je hebt er niks aan als men niet blij is met een aankoop, het gevoel heeft dat het nogal stroef ging of met buikpijn naar huis gaat vanwege het geld dat ze hebben moeten neerleggen. Als klanten hier weglopen, of dat nou met of zonder nieuwe auto is, dan moeten ze blij zijn met onze service en aandacht.’

Laten horen
De komende tijd gaat Norbert Driessen zich nadrukkelijk profileren als de nieuwe Suzuki-dealer van Utrecht. ‘Dat betekent in eerste instantie laten horen dat er we er zijn en Suzuki verkopen. Dat doen we door het bijwonen van evenementen, promoties in winkelcentra en bijvoorbeeld advertenties in de krant. Echt op de ouderwetse manier laten weten dat we er zijn. Daarnaast groeien we ook op manieren die minder zichtbaar zijn. We knappen het pand op, zorgen dat alle vierkante meters optimaal benut zijn en kiezen voor een lokale benadering. Het moet aan alle kanten kloppen.’ Daarnaast is het vooral een kwestie van vooruitkijken. ‘Dat we Suzuki binnen hebben gehaald, is omdat we naar de toekomst kijken’, zegt Erwin. ‘Natuurlijk moeten kansen zich voordoen, maar die grijpen we wel. Wij zijn geen autodealer die kiest voor de grote merken, maar juist voor merken die de lokale markt aanspreken. Onder water zijn we groter dan boven water, maar dat past ons wel. We doen dingen net even anders dan de rest. Dat is belangrijk, want er zijn tegenwoordig autobedrijven in overvloed. Onderscheiden doen we met de merken die we voeren en de mensen die bij ons werken. Zij maken het verschil.