Interview

‘Medewerkers die fit, energiek en scherp zijn presteren beter’

Na 10 jaar bouwen aan zijn vorige bedrijf Subb4, kwam creatief ondernemer Patrick Stooker begin 2016 de spreekwoordelijke ‘man met de hamer tegen’. Fitheid, zowel op fysiek als mentaal niveau, heeft vanaf nu altijd voorrang en dit is precies de basis van zijn nieuwe onderneming: The Healthy Snackbox. Een doos bomvol gezonde snacks, kant en klaar geleverd bij bedrijven waardoor ondernemers en hun teams, op elk moment van de dag een dosis energie kunnen krijgen. ‘Mijn missie: Op elk kantoor moet het mogelijk zijn om verantwoorde tussendoortjes te pakken. Voor de fitheid van de medewerkers en dus voor de prestaties van het bedrijf!’


Patrick, The Healthy Snackbox. Waarom, wat en hoe?

‘Steeds meer bedrijven realiseren zich dat een fit team een must is voor de continuïteit van de organisatie. Hoe scherper en energierijker medewerkers zijn, hoe beter ze presteren. Met gezondere tussendoortjes kan een team optimaal presteren. Je kent het vast wel, op een drukke dag ben je al snel geneigd om tussendoortjes te eten die ongezond zijn. Het geeft even een piek in je energie, maar de terugval een half uur later is vier keer zo groot.’

Hoe kwam je bij dit idee?
‘Ik geloof erin dat je als mens het beste uit het leven kan halen als je fit bent. Zowel mentaal als fysiek. Cruciaal hierbij is wat je in je mond stopt. Je kunt nog zo veel sporten, als je eetpatroon niet enigszins gezond is dan zal je je nooit fit gaan voelen.’ Patrick kan het weten: ‘Klopt, ik heb dat zelf aan den lijve ondervonden. Na meer dan 10 jaar aan Subb4 gewerkt te hebben, kwam ik de man met de hamer tegen. Van de ene op de andere dag was ik leeg, helemaal op. Ik had in de jaren voor dat moment alles gegeven wat ik had maar veel te weinig aandacht geschonken aan m’n lijf en geest. Altijd maar aan het racen, nooit een moment van rust. Ik besteedde geen tijd aan sport en eten was een bijzaak. Uiteindelijk was de batterij leeg en heeft het ruim een half jaar geduurd voordat ik weer de oude, of juiste de nieuwe, was. Sporten en voeding waren de basis. Ik kom vaak bij bedrijven over de vloer. Één van de eerste dingen die mij altijd opvalt is hoe ongelofelijk moeilijk het is om gedurende de dag een beetje gezond te eten op je werk. Die lunch is vaak nog wel oké, maar de tussendoortjes laten vaak te wensen over. Zakjes chips, een Mars, snoep of zelfs tussendoor even naar de friettent op de hoek. Juist die tussendoortjes zijn funest voor je energielevel. Met The Healthy Snackbox kunnen bedrijven hun medewerkers fitter, energieker en scherpen maken zonder dat het veel kost of zonder dat ze er zelf naar om moeten kijken.’

Iedereen kan uiteraard The Healthy Snackbox afnemen. Maar voor welk type onderneming is dit geschikt? Op welke bedrijven richt je je?
‘Dat is echt heel divers. De meeste ondernemers realiseren zich tegenwoordig dat hun medewerkers het belangrijkste element zijn van hun bedrijf. Het is verdomd lastig om goede mensen te vinden en misschien nog wel lastiger om ze te behouden. Werken aan de vitaliteit van een team en dus daarmee aan de prestaties van het bedrijf is een goede manier om de band tussen het bedrijf en haar mensen te versterken. The Healthy Snackbox staat bij accountantskantoren, internetbureaus maar ook bij metaalbedrijven en groothandels.’

Wat is zelf je meest favoriete snack?
‘Haha, eerlijk gezegd heb ik die niet. De box is gevuld met verantwoorde chips, suikervrije snoepjes, chocoladerepen, energierepen en meer. Je vindt deze snacks niet in de supermarkt. Ik heb de afgelopen maanden de hele wereld afgespeurd naar gezonde maar ook lekkere snacks. En die combinatie is niet altijd even logisch. Sommige snacks die ik geïmporteerd heb, verdwenen na de eerste hap in de prullenbak. Snacken moet immers ook wel lekker blijven! Het is juist de combinatie van snacks in de box die het concept uniek maken. Voor elk moment van de dag zit er wel wat lekkers in de box.’

Hoe kunnen ondernemers bestellen?
‘Ik wil het concept heel open en toegankelijk houden. Dat wil zeggen, zonder abonnement of andere verplichtingen. Je kan op de website een box aanvragen. Na een week of zes bellen wij onze klanten op of de bodem van de box al in zicht is en of ze nieuwe snacks willen ontvangen. Ook vragen wij naar de voorkeuren van de klant om echt een box op maat te kunnen maken. Zo kies je bijvoorbeeld voor meer chips en minder chocolade. Of andersom. Tot slot: We hebben nu een superleuke introductieaanbieding van € 39,- voor ondernemers die mailen naar aanleiding van dit artikel!’