Interview

Mazars draagt met Optimize bij aan de langetermijnstrategie voor ondernemers

Optimaliseren naar de toekomst toe

Ondernemers helpen met de langetermijnstrategie. Het wordt een steeds belangrijkere taak voor accountants en adviseurs. Bij Mazars hebben ze Optimize, waarmee ze de klant helpen op een gestructureerde manier de bedrijfsprocessen in kaart te brengen.

‘Het is al langer duidelijk dat de rol van accountant verandert’, aldus John Bom, partner bij Mazars Accountants en Adviseurs. ‘Niet alleen maar jaarrekeningen en aangiftes verwerken, maar optreden als adviseur om de klant te helpen bij uitdagingen waar hij dagelijks mee te maken krijgt. Dat is een rol die wij graag vervullen. We zijn veel met klanten in gesprek over hun bedrijf, bedrijfsvoering en de toekomst. In de basis is dat iets wat je continu en tussen de bedrijven door doet, in gesprekken waarin je de klant treft. Wij hebben gemerkt dat klanten behoefte hebben aan inzicht om zo een beeld te krijgen van hun organisatie en op basis daarvan verantwoorde keuzes naar de toekomst toe te maken. Met Optimize kunnen we daar goed bij helpen.’

Verdiepingsslag
‘Optimize is een mooi hulpmiddel om onze klanten te helpen inzicht te geven in vragen als: waar staan we, waar willen we naartoe en wat hebben we daarvoor nodig?’, aldus Kees de Heus, accountant bij Mazars. ‘Het is eigenlijk een kapstok waar we alles aan ophangen. Naast de financiële invalshoek kijken we naar zaken als aandeelhouderschap, de strategie van de aandeelhouder en de marktpositie. Het is een diagnose van de onderneming. Als we met het management van de onderneming in gesprek gaan dan merk je dat ze het prettig vinden om bij bepaalde onderwerpen even wat langer stil te staan om het er weer eens uitgebreid over te hebben. We brengen eigenlijk een verdiepingsslag aan in de kennis die beschikbaar is maar waar het management zich misschien niet altijd bewust van is.’

Meer rust
Het brengt ook een rustmoment in de sneltreinvaart waar een onderneming vaak in zit. ‘Het gaat vooral om het draaiende houden van de business. Als een bedrijf groeit krijgt het management er vaak meer taken bij. Er is bijna geen tijd om een moment te nemen om te kijken naar de ontwikkeling van het bedrijf. Door aan de hand van Optimize in gesprek te gaan en kritische vragen te stellen, gaan ondernemers nadenken over hoe ze hun bedrijfsvoering kunnen optimaliseren. Dat geeft uiteindelijk meer rust en aandeelhouderswaarde en maakt het werk leuker.’ John: ‘Je ziet vaak dat bedrijven niet beschikken over specialistische kennis op dit vlak. Het is dan heel prettig als je de klant door middel van een gestructureerde aanpak tot eigen inzichten kan laten komen.’

Tool
De Optimize gedachte wordt ondersteund door een (digitale) tool, waarbij een aantal elementen wordt behandeld zoals onder andere governance, marktpositie, bedrijfsvoering, finance en risk, digitale weerbaarheid en management en organisatie. Binnen die categorieën komen diverse thema’s aan de orde, waaronder bedrijfscultuur, HR, winst, liquiditeitsruimte, enzovoorts. ‘Optimize helpt ons als accountant zodat we de ondernemer ook op deze facetten meer toegevoegde waarde en inhoud kunnen bieden’, zegt John. Kees: ‘We hebben niet de illusie dat we de markt van een klant beter gaan begrijpen dan ze zelf doen. Maar door Optimize en het aangaan van het gesprek komt de ondernemer tot nieuwe inzichten. Op basis van de bespreking worden de aandachtspunten en conclusies vastgelegd in een rapportage.’

Kees: ‘We brengen eigenlijk een verdiepingsslag aan in de kennis die beschikbaar is maar waar het management zich niet altijd bewust van is’

Ontwikkelkracht
Optimize is ontwikkeld door Mazars en wordt gebruikt in onder andere de VS, UK, Frankrijk, Duitsland en Nederland. ‘Wij zijn er hier in 2017 mee gestart en inmiddels wordt het breed ingezet’, aldus Kees. ‘Er vinden leuke gesprekken door plaats. We merken bovendien dat er echt vraag naar is om eens rustig met elkaar om de tafel te zitten.’ John vult aan: ‘Er zit veel denk- en ontwikkelkracht achter. Er wordt bijvoorbeeld ook gebruikgemaakt van een benchmark waar zo’n 72.000 verschillende bedrijven in mee zijn genomen. Zo is het dus ook nog mogelijk om je eigen bedrijf en marktpositie te vergelijken met die van branchegenoten.’

John: ‘Door je meer te focussen op de lange termijn, krijg je als ondernemer een bepaalde voorsprong’

Stappen zetten
Het voornaamste doel van Optimize is om de aandeelhouderswaarde van een bedrijf te vergroten. ‘Door je meer te focussen op de lange termijn, creëer je een bepaalde voorsprong. De ontwikkelingen in de wereld gaan snel en door vooruit te kijken kun je daar beter op inspringen; bijvoorbeeld door het goed op elkaar afstemmen van bedrijfsprocessen, het optimaliseren van HR en digitalisering. Optimize geeft inzicht in de afstand tussen de huidige positie en de positie waar een ondernemer naartoe wil. Hoe meer afstand ertussen zit, hoe belangrijker het is om daar stappen in te zetten.’ De reacties van klanten die Optimize al hebben mogen ervaren, zijn tot nu toe positief. John: ‘Advisering is uiteraard niet nieuw voor ons, maar het inzetten van Optimize geeft verrassende nieuwe inzichten. Een gesprek duurt meestal een uur of twee, waarin we de verschillende onderwerpen bespreken. Nadat we de klant van een rapportage hebben voorzien, gaan we dieper in op bepaalde aandachtsgebieden. Door het monitoren van de aandachtsgebieden geven we de ondernemer inzichten die bijdragen aan het realiseren van de ondernemersdoelstellingen.’